fredag 20 augusti 2010

Fast...

... inte bara i agilityträsket utan även i vallningsträsket:) Jag har i ett par veckor nu vallat för Madde och båda hundarna har gjort fantastiska framsteg! I onsdags gick båda hundarna i långlina och fick därmed möjlighet att fatta lite fler egna beslut. Det är en otroligt häftig känsla när man märker att hundarna har så mycket vall i sig och fattar riktiga beslut. De lyckas båda få fåren på en fin linje och när fåren står stilla i en samlad trupp stannar båda hundarna på lagom avstånd så att de har alla får under kontroll. Om något får försöker bryta sig ut är de direkt där och plockar in det. Vid några tillfällen litade jag inte på hundarna och försökte styra upp dem vilket bara ledde till att ett eller flera får drog iväg. Då fick jag minsann skäll av både mina hundar och min instruktör;) Som sagt, nu är vi fast i vallningen och det ska bli jättespännande att se hur långt man egentligen kan gå med en sheltie. Madde som är van att valla med border collie är mycket överraskad att hundarna har så mycket vall i sig. "Är det verkligen sheltie du har" frågade hon;)

4 kommentarer:

Catharina sa...

Skojigt!!!

Anonym sa...

Halloj;)
I onsdags var ju första gången vi lät pågarna valla mera självständigt och det var häftigt att se hur mycket känsla dom har i sig ;) På bara ett par gånger har ni gjort stora framsteg och det är jätte kul att se ;) MEN du glömde att skriva att Simpley fick prova på att dela av fåren och sedan hålla dom ifrån dom andra och det är väldigt mycket tryck på hunden att klara av det MEN nemas problemas Simpley fixade det bra ;)
Ja Susanne... JAG trodde aldrig att man kunde få fram så mycket vall och koncentration ibland fåren som vi fått med pågarna och det glädjer mig <3
Kramar M

Thereze sa...

Åh vad skoj!! Visst är vallning roligt :) Jag har vallat varje dag den här veckan Kram

Anonym sa...

Vad häftigt att de har så mycket medfött som bara kommer fram när ni börjar träna. Tror inte att mina hundar hade fattat ett dugg, men de är ju inga vallhundar heller.
/ Susanna