torsdag 20 januari 2011

Liten lägesrapport

Det var ett tag sedan jag skrev om Simpleys agilityträning. Efter några veckors uppehåll med träningen i november/december lossnade slalomet. Plötsligt hade jag en hund med ett jättesnabbt slalom!!! Tidigare gick han ganska långsamt men var noga med att ta alla portar rätt oavsett vad jag gjorde. Nu är han mer som en "normal" hund, han gör det fort och ibland har han för bråttom in så han missar ingången eller för bråttom ut så han missar sista porten (eller portarna). Men för att det ska bli bättre krävs ju bara lite träning;) Dock tar jag det ganska lugnt med slalomet, inte för många repetitioner vid ett och samma träningstillfälle. Det får hellre ta lite längre tid innan det sitter 100%.

Vippan är det också lite si och så med. Ena gången tycker han den är helt ok och gör den helt själv. Nästa gång vi tränar vill han inte ens gå i närheten av den och tycker den är det hemskaste som finns. Så här har han hållit på ett antal månader nu, men jag får väl hoppas att det går över såsmåning om. Det är inte det att han inte kan den, han gör den jättesnyggt när han vill... Idag på träningen fick han för sig att balansen var vippan och skulle inte upp på den heller. Suck... Idag hade han helt plötsligt heller aldrig sett däcket tidigare!!!!  Knasboll!!!!

Annars kan faktiskt Simpley rätt mycket. Om han vill!! Jag har verkligen försökt tänka till vad jag vill att han ska kunna innan vi börjar tävla men jag har insett att jag nog aldrig kommer tycka han är färdig med grundträningen. Det finns så oändligt mycket jag vill att han ska kunna (stackars Simpley som har en sådan petig matte...). Men inbokade tävlingar närmar sig och det är bara att se det som träning. Simpley kan som sagt många klass 3 svårigheter men att springa en hel bana är minsann inte det lättaste. Fort går det och är jag inte på rätt plats eller visar rätt blir Simpley väldigt störd och flippar antigen ut eller hugger mig (eller både och!). Han har också en dålig ovana att springa förbi sista hindret på målrakan (alltid!) oavsett hur mycket vi tränar detta, om jag är för långt bakom.

Man skulle nog kunna säga att Simpley kräver lika mycket av mig som jag kräver av honom. Inte mer än rätt egentligen;))
Yatzi är just nu inne i en uppbyggnadsfas. Det blir mycket fysträning, speciellt i vatten och lite mindre agilityträning. Däremot kör vi en hel del trix som innefattar balans, koordination och styrka. Jag tränar även mycket lydnad med honom. Igår kom han på ett nytt lydnadsmoment! Jag tränade inkallning med ställande, läggande eller sättande (jag vill att han verkligen ska lyssna på vad jag säger och inte bara gå på rutin). När jag hade ställt honom och kallade in honom igen vänder han sig om 1/2 varv och backar in till fotposition!! Detta gjorde han om och om igen och jag kunde inget annat än skratta åt honom, sötnosen! Ett av hans favorittrix är att backa ifrån mig, vända om 1/2 varv och sen backa in till mig igen. Så han satte helt enkelt ihop de båda momenten. Undra vad en lydnadsdomare skulle säga om det utförandet på inkallning med ställande;)?

 Fotona är från när vi fortfarande hade snö, numera är det mest is/snö-högar. Yatzi går till lekattack;)



6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Vad spännande med tävlingar=) Får man fråga vilka det e du har anmält till? E så nyfiken på den lilla skrutten=)Kram Maria

Anonym sa...

Jag är också nyfiken vart du tänkt debutera med Simpley? :)

Kram Sofia

Susanne sa...

Den första tävlingen är en inofficiell i Osby 12 februari. Sen blir det officiell debut 27 februari i Danmark!! Sen är nästa tävling inte förrän 16 april i Kalmar/Nybro och sen Gåsahoppet.

Anonym sa...

spännande!! Stacy ska också debutera officiellt 27/2 men på annan plats än Simpley! Det gjorde det extra roligt att syskonen ska debutera samma dag :)

Kram

Anonym sa...

Åh vad kul, dit ska vi med (osby) E ju på hemmaplan numera=) Ska bli spännande o se honom=)Kram Maria

Kennel Gjerulff sa...

Øv, det var ellers meningen jeg også skulle have været i VAS den 27. Men det er der omkring vi overtager huset, så jeg har ikke meldt til.. Det var ærgeligt... Du har jo ikke set Prima løbe endnu? Men det når du nok :)