tisdag 15 maj 2012

Debut med bravur

I helgen gjorde Simpley debut i klass 3 i Råådalen. Lördagens agilitylopp gick jättefint förutom att Simpley inte ville göra ett tight bakombyte på ett hinder så vi fick en vägran. Han gör oftast så på träning också, han kan om han vill men han måste protestera lite, varför ska man ta ett hinder när man ändå ska tillbaka sen? Men jag valde ändå att prova att göra det på tävling, ofta går han bättre när vi tävlar än när vi tränar, men denna gång gick det inte. Vi diskade oss sen efter A-hindret när han kom på fel sida om ett hinder men det spelade ingen roll. Tyvärr flippade han sen ut och tog inte sista hindret...

Hopploppet var en fartig bana där jag valde mellan ett bakombyte eller ett blindbyte efter korta raka tunneln. Eftersom jag är ganska snabb i fötterna ;) och såg att en del largeförare hann blindbyte bestämde jag mig för ett bindbyte. Planen var att skicka honom på hinder 6 där de skulle ut om och lita på att han tog kommandot "ut" och sen sticka iväg själv för att hinna. Tyvärr halkade jag, så precis när jag skickade honom och skulle rivstarta iväg själv satte jag mig på rumpan... Sen var det liksom kört, jag kom helt fel och kom inte in i loppet igen förrän efter slalomet. Dock tog han målrakan som bestod av 4 hinder klockrent!!!

Söndagens agilityklass gick näst intill perfekt förutom 2 rivningar. Vi fick en lite vid sväng efter hinder nr 2 efter balansen annars hade vi inte kunnat göra något mycket bättre. Rivningarna gjorde mig inget, jag är så glad för att Simpley går så himla fint och det är en helt annan hund att springa med än förra säsongen. Tiden vi fick var inte fy skam, näst snabbaste tiden, slagen med några tiondelar av nästan 90 startande.

I hopploppet blev det disk då jag borde plockat honom mer efter hinder nr 3. Tyvärr hade jag för bråttom att hinna upp till slalomingången så jag öppnade upp för slutet av slalomet istället. I övrigt gick allt som planerat.



I övrigt har vi de senaste veckorna försökt komma tillbaka till vardagen. Det är fortfarande enormt tung och det kommer stunder när jag inte förstår hur jag ska stå ut. Men jag försöker fylla dagarna med aktiviteter, bland annat har det blivit väldigt många och långa promenader med kompisar och deras hundar.

Maria skickade mig några ord för en tid sedan som jag försöker tänka på:

"Ett leende betyder inte alltid att man är glad, utan man är stark nog att le även när det gör ont".

Inga kommentarer: