torsdag 18 februari 2010

Kontaktfältsträning

Simpley kommer att ha nosdutt som beteende på kontaktfälten och han börjar bli riktigt duktig på sin uppgift. Jag brukar lägga nerfarten av min lilla "valpbalans" på en sluttning och träna där. Simpley duttar jättefint oavsett var jag står eller gör. Mitt största "problem" är att han vägrar röra på sig på mitt ok:)) Idag när vi tränade och jag sa ok fortsatte han bara att dutta varpå jag springer iväg säkert 10 meter, visade hans leksak, skuttade runt och sa ok igen. Vad gör Simpley? Jo, står kvar och duttar som om godiset skulle trilla ner från himlen... Jag får gå tillbaka till honom och locka av honom med en godis, vilket går bra, men jag hinner inte ens ta ett steg förrän han är tillbaka och duttar. Så, nu måste han bli bättre på släppkommandot!! Jag kör ibland med target och ibland utan, han fixar båda lika bra. Dock gjorde jag misstaget att vid ett tillfälle ta bort targeten medan han stod och duttade, het som han är fick jag mig ett rejält hugg i handen (som nog visserligen var avsett för att ta tillbaka targeten).

Ibland är det tur att balansen har två nerfarter, en till varje hund...I väntan på träning (Yatzi lite coolt med en tuggbit i munnen:)) Igår var jag i Simrishamn med jobbet och avslutade dagen med en promenad längs stranden med hundarna. Det var bara någon minusgrad men blåste så det kändes som minst 30 minusgrader. Frusen och hungrig såg jag fram emot att komma hem. Väl hemma hinner jag inte mer än innanför dörren förrän strömmen går. Det visade sig att strömavbrottet skulle vara fram till midnatt. Kerstin som bor någon kilometer bort hade också drabbats och vi beslöt att vänta ut strömavbrottet tillsammans. Det var bara att plocka fram ficklampa och tända upp inomhus med stearinljus. Middag lagade vi på hennes kamin som har en käck platta på ovansidan. Det tog någon timme men till sist blev maten nästan varm i alla fall... Hundarna hade lika roligt trots mörkret och busade runt i trädgården. En primitiv men riktigt trevlig kväll, dock lite oväntad och annorlunda:)

4 kommentarer:

Emelie sa...

Haha! Ja det är ju tur att balansen har två nerfarter! :) Hundar är verkligen roliga! /Emelie N

Thereze sa...

Haha vad roligt att Simpan är så fäst vid duttandet! Ett "okej" med fart fixar ni snart galant!

Kate har också legat i och duttat på bräda. Jag ställer upp brädan i trappen så att det blir lutning. Hon är jätteduktig. Fast hon ska trycka en gång mellan tassarna och stå stilla så, inte upprepa duttandet. Ska föra över det på balanshinderna nu.. spännande.

Susanna sa...

Gizmo tackar för hälsningen. Usch för ägare som inte har koll.
Tjusig balansbom du har. Jag önskade jag hade trädgård.

Anonym sa...

trevligt med en minibalansbom. Vi har inte börjat med några kontaktfält än, men får se om det blir av snart ;)

Kram
Sofia & Stacy