torsdag 13 maj 2010

Träning och ovisshet

Jag fick ett dystert besked angående Yatzis hälta i måndags men än vill jag inte ge upp hoppet, så imorgon åker vi till en av landets (enligt många med mig) bästa ortopeder för en "second opinion". Så nu pendlar jag mellan hopp och förtvivlan. Hopp om ett mer positivt besked och förtvivlan om jag får samma diagnos... Tack alla ni som har engagerat er och gett mig tips på experter och folk att rådfråga!!

I tisdags var jag hos Jenny och tränade med Simpley. Kändes jättetrist att åka dit utan Yatzi, men jag ville ändå åka. Jag har börjat träna vippan hemma och Simpley reagerar inte alls när den rör sig eller slår i marken. Hos Jenny satte vi en pinne under vippen som vi sen slog undan när han stod längst fram. Som belöning 2 meter framför vippen stod Jenny... Simpley såg ut som Piff och Puff på julafton när de åker hiss på Plutos svans. Inget märkvärdigt, bara en väldigt praktisk hiss som tog honom till Jenny. Knasig hund!! Vi tränade även en del handling, fortsatte med våra framför- och bakombyten. Den här gången var Jennys hundar ute och rörde sig runt banan samt att snygga Ina (Simpley är tiktokig) var där också. Så han var lite ofokuserad och sprang inte alls med samma tryck som han brukar, men jag är jättenöjd med att han ändå kunde träna med alla hundarna så nära inpå. Framförbytena funkade dock inte, vilket de brukar göra hemma. Bara att träna mera! På filmen visas två sekvenser när han springer på fel sida om mig. Eftersom han inte tar belöning har vi upptäckt att bästa sättet att träna honom på är att fysiskt visa honom. Vid framförbytena betyder det att hämta honom och tvinga in honom på rätt sida. På bakombytena innebär det att Jenny står och blockerar när han vill springa utanför hinderstödet. Men Simpley är det mängdträning som gäller, att stå och nöta en sak på bara ett hinder går inte, han går fullständigt upp i varv! Han behöver ta några hinder innan för att sen göra en svårighet. Som tur är har han en fantastisk uthållighet, som gör att han aldrig tar slut. Sen är det ett väldigt annorlunda sätt att träna hund på och det är nog inte många hundar som skulle vilja träna med tillrättavisningar men utan belöning. Men sen är ju inte Simpley som alla andra heller:))

Länk till Simpleys träningsfilm:
http://www.youtube.com/watch?v=1LTXLXs9V1M

Efersom jag inte hade Yatzi med mig tränade jag en del med Jennys Ogin. Det är så himla nyttigt att springa med andra hundar än de man är van vid, det borde man göra oftare.

Håll tummarna för oss imorgon så återkommer jag med besked!

3 kommentarer:

Anonym sa...

vad roligt att få se en film när Simpley tränar Simpley :) jag tycker det är jätteintressant att spela in små filmer när man tränar så man sedan kan se hur utvecklingen går :)

Jag hoppas verkligen att det går bra med Yatzi och att besöket imorgon går bra!!

Kram Sofia

Mikaela sa...

Håller tummarna för att det blir "hopp" och inte förtvivlan!

//Mikaela

Thereze sa...

Vad tråkigt att höra om Yatzi! jag hoppas verkligen han får en annan positivare diagnos! :) Vi vill se er på banan!

Duktig Simpan är! Vilken skillnad på fart från i vintras, även om han hade störning nu. Kul!!

Vi får träffas och träna någon dag :) KRAM