fredag 26 november 2010

Snö!

De senaste dagarna har vi fått upp emot 1 dm snö! Jag vet att det inte är mycket jämfört med hur mycket som har kommit längre norr ut, men för att vara Skåne är det väldigt ovanligt så här tidigt. Nu hoppas jag att den får ligga kvar ett tag... Hundarna är saliga och vilda och galna av snön! De busar konstant med varandra eller mig när vi är ute. Mina vantar är ett hett byte och på kortet nedan syns hur det brukar gå för vantarna... I förra veckan gjorde jag "misstaget" att köpa ett par fina lovika vantar med en liten tofs som dinglar. Gissa om dessa vantar blev poppis!!! Vågar knappt använda dem... Det enda som är synd med snön är träningen. Vår inomhusträning har inte kommit igång än så det blir till att träna i snön. Blir ingen banträning men desto mer "finlir" och grundträning hemma i trädgården.

Yatzi får träna på några svängar som jag inte vet vad de heter (heter nog inget) och det är svårt att förklara vad vi gör men roligt är det. Han får dessutom stå ut med att jag tränar "trappan" med honom. En övning som ser väldigt lätt ut när man kan den men som har väldigt stor skaderisk för föraren när den ska tränas in!!! Jag har trillat över hindrena x antal gånger... Tur att Yatzi har förståelse för en klantig matte:) Jag tränar även en hel del lydnad med Yatzi, inte i syfte att tävla utan bara för att det är roligt. Lägger in en hel del tricks i momenten. T ex i fjärrdirigeringen kör jag inte bara sitt, ligg och stå utan kan lägga in "snurra runt" vinka mm. Yatzi älskar det!!!

För Simpleys del blir det mycket grundträning. Nedan några exempel på vad vi tränat i veckan:
Slalom (behöver jag säga mer?)
Tunnelingångar. Simpley ska oavsett var ingången är och vilken riktning jag rör mig i söka ingången och ta den.
Tunnelutgångar. Min signal innan Simpley går in i tunneln ger riktningen efter tunneln.
Att alltid ta första hindret. Låter enkelt men övningen går att göra hur svår som helst beroende på vilken vinkel han sitter i och var jag står.
"Back" och "Vänd". "Back" är tillbakasväng med framförbyte, "Vänd" är tillbakasväng med bakombyte. Jag vill på långt håll kunna skicka honom på detta sätt. Han kan kommandona när vi har bara ett hinder men i kombination glömmer han bort sig emellanåt. Kommandona måste "sitta i ryggmärgen".
"Ut". Att ta hindret från "fel" håll. Detta kan han också ok, men glömmer sig i kombinationer.

Så vi är inte precis sysslolösa trots snön och brist på möjlighet till banträning:)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Back och vänd verkar var vettiga kommando att lära in.
Härligt att ha trädgård att kunna träna lite i.

/ Susanna

Anonym sa...

Ja, ni ligger i med träningen trots snön ser jag! Härligt! Själv har jag ju fått för mig att träna gungbräda nu lagom till 2-4 dm snö har kommit ;) ska skotta fram en plats för den när snö(o)vädret lagt sig :P

Kram Sofia

Anonym sa...

jag beställde gungbrädan på Jami Hundsport. Har inte satt ihop den eller prövat den än, så jag vet inte hur stabil den är. Men för en liten sheltie ska den väl fungera tänkte jag eftersom det står att den håller för hundar upp till 80 kg...


Kram Sofia