måndag 8 november 2010

Träning med fokus på framåt

Igår var jag och Pia och tränade med våra unghundar. Vi har de senaste veckorna valt att satsa på att träna på banor/kombinationer utan mycket svängar, vi vill fokusera på att hundarna ska bli bättre på att dra framåt självständigt. Vi hade tänkt att bygga hela banan nedan men eftersom det var många som var och tränade i det fina vädret valde vi att bygga upp från hinder nr 8 och ha hopphinder istället för långhopp och däck. Eftersom det var mitt i en bana gjorde vi rundstarter. Båda hundarna springer snabbt och det var inte helt lätt att vara tillräckligt långt upp för att få ut dem på nr 12. Simpley hade även problem med de två sista hindrena. Sprang jag så att jag hade tunneln på vänster sida sprang han utanför både nr 16 och 17. Gjorde jag bakombyte på tunneln (man han inte göra framförbyte efter nr 13) tog han hinder nr 16 men sprang utanför (på andra sidan) 17. Det här är ett typiskt Simpley-"problem". Han kan få för sig att han absolut inte ska ta ett hinder! Vi brukar då sätta upp barriärer på sidorna så att hans enda alternativ är att ta hindret. Men trots att barriärerna är ca 2 meter breda ut från hinderstödet springer han förbi dem (utan att ta hindret). Man riktigt ser hur han febrilt letar efter en väg att inte behöva hoppa hindret! Efter många försök och en frustrerad matte lyckades vi få honom över hindret med 4 kompostgaller och Pia som stod beredd att stoppa honom!!! Lilla envisa hunden... Tur att matte är envisare:)

Vi gjorde även kombinationen baklänges och det gick riktigt bra om vi satte barriärer på sista hindret vill säga...

Innan mörkret kom byggde vi upp samma kombination som vi gjorde i Härnösand (se tidigare inlägg) men den här gången byggde vi den spegelvänt. Båda hundarna klarade denna kombination utmärkt och det kändes som en skön avslutning på träningspasset.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, jag hoppas att han skärper sig när det gäller. Han har dock aldrig flippat ut totalt när vi tränat agility, bara lite.
Inget nytt på valpfronten, dock är en tik parad nu. Meddelar när jag vet något mer.
/ Susanna