lördag 4 juni 2011

Falkenberg dag 2

Inför hoppklassen idag kände jag mig inte alls laddad. Mycket riktigt blir det fel på slalomingången som var fjärde hindret. Jag borde varit på andra sidan hindret och flickat in Yatzi istället, han tycker inte om när jag är för nära ingången och stör honom. Efter den missen taggade jag däremot till och vi gjorde ett riktigt bra lopp. Många, många hundar diskade sig vid hinder nummer 8, hunden hade tunneln rakt fram men istället skulle de runt hinderstödet och hoppa. En hel del klarade första tunnelingången men i stället tog hunden den andra. Yatzi läste mig perfekt och tittade inte ens på tunneln.

Inför agilityklassen var jag däremot laddad och redo att satsa. Vi fick några vida svängar men annars är jag mycket nöjd med loppet fram till slalomet, ett ställe som skördade många offer. Hunden kom från en lång, rak tunnel och hade en annan tunnel framför sig, istället skulle de svänga 180 grader och ta slalomet. Jag ropar tidigt på Yatzi och han förstår att han inte ska in i den andra tunneln, direkt siktar han in sig på slalomet, men istället för att lita på att han går upp tillräckligt långt för att komma in rätt fortsätter jag att skicka honom framåt vilket gör att han inte har en aning om vart han ska. Vi tappar sekunder under denna lilla förvirring innan jag får in honom i slalomet. Stackars Yatzi, återigen är det mitt fel Trots denna miss slutar vi på en tredje plats av ca 80 startande!!!



Efter idag känns det som om jag och Yatzi vet var vi har varandra igen och även idag satt han fint i starten. Känns skönt inför nästa tävling som är SM!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt att han skötte sig så fint i starterna:)

/ Susanna