måndag 27 juni 2011

Simrishamn

Igår var jag och tävlade med Simpley i Simrishamn. Innan agilityklassen hade jag blivit "varnad" att vippan studsade väldigt mycket efter att den slagit i marken. Jag beslöt mig då för att om Simpley studsade av vippan skulle han inte behöva ta om den. Och detta var precis vad han gjorde tyckte jag, tyvärr fick vi ändå en hårfin 5:a där (kan hända att han hoppade av den för tidigt men jag uppfattade aldrig det). Som tur är (eftersom jag inte visste att vi fått fel på vippan) slarvade jag på slutet och Simpley sprang förbi ett hinder, jag tog då inte tillbaka honom vilket ju leder till disk. Balansen däremot var klockren igen!!! Jag försöker utmana honom efter konstens alla regler när vi tränar men nuförtiden gör han 100 % rätt på träning, vilket är häftigt!!

Hoppbanan var en märklig bana som definitivt inte gynnade snabba hundar (vilket jag tycker borde vara en självklarthet i klass 1!!!). Det fanns inga linjer alls för hunden och hade man en snabb hund fanns inga handlingslaternativ, det fanns bara ett sätt:( Simpley fick en ganska ful sväng efter hinder nr 3, vilket alla snabba hundar fick, sen efter långa raka tunneln skulle hunden ta 2 hinder som stod bredvid varandra men med långt avstånd emellan vilket gjorde att man var tvungen att vara ganska nära. Det första hindret efter tunneln stod dessutom i en vinkel som gjorde att man också där var tvungen att vara nära för att hunden skulle ta hindret. Kort sagt, efter de två hindrena efter långa raka tunneln hade man inget försprång på hunden. Därefter skulle hunden ta två hinder rakt fram och därefter in i en tunnel. Det svåra var att det första av de två hindrena på rakan stod vinklat mot ett annat hinder som stod precis bredvid det andra hindret (det innan tunneln). Jag skrek "fram, fram" till Simpley och när han hoppade det vinklade hindret tolkade han det som om han skulle ta det som stod i hans linje rakt fram, alltså fel hinder:(( Simpley var jätteduktig som drog iväg på fram-kommandot, han förstod inte att det var fel, och eftersom jag var efter var det helt omöjligt att visa honom vart han skulle. Disk!!! På slutet sen, eftersom vi redan var diskade, provade jag att göra ett framförbyte som inte alls blev lyckat. Alternativet hade varit ett tight bakombyte (vilket ju betyder sväng tight) fast hunden inte skulle svänga tight till sista hindret, eller springa yttervarv i en båge och det är ju helt uteslutet med en snabb hund!!! Som sagt, knepig, bana som var helt hopplös med en snabb hund!! Jag och Pia åkte ifrån tävlingen lite lagom irriterade för att man kan göra en så konstig klass 1 bana (kan säga att det inte bara var vi som tyckte så)...

1 kommentar:

Pia sa...

Väldigt tråkigt att viss knepig domare dömer varenda klass 1 tävling i Skåne just nu. Vi lär ju aldrig komma ur klass ett ;0)