måndag 8 augusti 2011

"Stolpe in" och "stolpe ut"

I helgen var vi i Danmark, Albertslund och tävlade. Simpley sprang dubbla klasser på lördagen och sen som vanligt 2 lopp på söndagen och Yatzi sprang dubbla agilityklasser på lördagen och en klass på söndagen. Lördagen startade med debut i agility 2 för Simpley. Loppet var allmänt kaos, jag var sen i ett framförbyte efter A-hindret men jag var tvungen att göra mitt byte så det var bara att plocka in honom, men snyggt var det inte... Sen blev jag för långt efter vid ett staket och tvingades göra ett bakombyte som inte var planerat. Jag lyckades rädda situationen men Simpley vände åt fel håll på hindret innan slalom men som tur var tog han inte hindret tillbaka utan sprang mot slalomet. I vilket fall kom vi runt felfritt (hur detta nu gick till med alla dessa missar...) och vann helt otroligt klassen!!! Tror sällan vi gjort ett sådant vingligt lopp men vi hade turen på vår sida...

I nästa agilitylopp tog Simpley vippan jättefint men väntade inte på mitt släppkommando så jag tog tillbaka  honom. Tur var det för han fuskade på balansen också!!! Verkar som om han emellanåt testar om det går att tjuvstarta (men det gör det inte!!!). Efter slalomet lyckades jag inte göra en threadle (Simpley tycker de är svåra...) och det blev lite struligt för jag kom på fel sida. Men i övrigt var detta lopp mycket bättre än det första. Jag gjorde "back"-svängar och en "vänd"-sväng på slutet och Simpley lyssnade jättefint på kommandona.

Första hopp 1 loppet gick strålande fint förutom en snurr innan sista hindret. Jag sa ingenting men Simpley drog ändå inte på det:( Som tur var var snurren så långt ifrån hindret så vi fick ingen vägran, men vi tappade lite tid. Trots detta blev det vinst i klassen!!! (Början på loppet kom tyvärr inte med på filmen)

I lördagens andra hopp 1 lopp på en raksträcka skrek jag "genom", Simpley sökte första tunneln han såg och drog iväg som ett skott, tyvärr mot fel tunnel... Jag lyckades dock stoppa honom på milimetern utan att han var diskad och vi kom in i loppet igen. Med samma målsträcka som loppet innan gör Simpley återigen en snurr innan sista hindret. Återigen får vi ingen vägran (var nog ganska snällt dömt...) och det blev vinst i klassen igen!!! Däremed fick Simpley sin tredje hopp-pinne i Danmark och blev uppflyttad till hopp 2!!!  Tre vinster på fyra lopp är inte heller helt fel;))

Yatzi och jag hade verkligen stolpe ut den här helgen... I första agilityloppet brakade Yatzi rakt in i hinder nummer 4. Jag tränade sedan på balansen och vippan inför kommande lopp. Andra agilityloppet trodde jag att vi var felfria när vi kom i mål. Det visade sig sedan, helt riktigt, att vi fått fel på balansens nedfart. Jag blev lite för ivrig och ok:ade Yatzi för tidigt:((( SURT!!!!

På söndagen var det Yatzis tur att börja. Andra hindret var en oxer. Jag har ju tränat starter med Yatzi en tid nu och han satt jättefint i alla klasser. Glad för hans fina starter ville jag utnyttja det! Tyvärr innebar det att jag blev stillaståendes när han tog oxern och rev därmed andra pinnen:((( Sen slarvade jag och han sprang förbi A-hindret men då hade jag liksom redan slutat satsa... Som sagt, stolpe ut hela helgen, vi som nästan alltid nollar våra agiliylopp i vanliga fall...
Yatzis lopp:



Simpleys agilityklass var en rolig bana tyckte jag med mycket handing. Tyvärr hade Simpley lite för mycket drag framåt (för en gång skull!) så han drog upp på balansen istället för att svänga 180 grader, disk!! Vid A-et kallade jag lite för mycket på honom för att han inte skulle ta tunneln så han sprang förbi hindret. Sen passade jag på att träna vippan med honom igen, och sen fick vi inte fortsätta banan.

Debuten i hopp 2 blev en riktig springbana. I slalomet märkte Simpley att jag hade lite för bråttom bakåt så han gick ur och vi fick ta om. Sen kom han ut lite för fort från tunneln och sprang förbi ett hinder vilket jag inte brydde mig om. Sen gjorde han tyvärr en "Simpley" uppe i hörnet och bara sprang förbi ett hinder:( Det blev bakläxa, och han fick lugna ner sig och ta om. Sen kom den delen av loppet som jag är riktigt nöjd med!! Simpley drog så fint i stjärnan och gjorde ett jättefint staket (vilket han kan ha svårt för)! Dessutom fick vi bara en liten, liten tvekan innan sista hindret! Som sagt, en suverän avslutning på loppet.

Simpleys alla lopp:


Det är så roligt att vara uppe i klass 2 då det innebär lite mer handling. Jag får chans att prova alla svängar och kommandon jag lärt in. Däremot inser jag att jag egentligen inte vet riktigt vad Simpley kan! Det är ju skillnad på att göra bara en sak och att sätta ihop massa saker. Men nu ska vi testa allt och förhoppningsvis vara kvar i klass 2 ett bra tag!!

På lördagen var Johanna också på tävlingen med Simpleys pappa One. De är kanske inte så lika till utseendet men jag vill lova att uttrycket "sådan far sådan son" passar in på deras sätt:) Simpley är en kopia av sin pappa i sättet och hur han beter sig. En "mini-One" som Johanna säger:))!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis till uppflyttningen:)

/ Susanna