lördag 3 september 2011

Trelleborg

Idag har jag varit i Trelleborg och tävlat med Simpley. Vi började dagen med en öppen hoppklass. Simpley den lilla rackaren gick bakom ryggen på mig på första tunneln och tog därmed fel tunnelingång... Disk! I övrigt gick loppet jättefint. Han gjorde det för mig på en tävling tidigt i våras, men efter det har han aldrig gjort det, vare sig på tävling eller träning, men tydligen fick han en idé att det var så han skulle göra...

I agilityklassen var jag mest orolig för att han skulle ta tunneln istället för A-hindret. Jag har bara tränat på diskriminering mellan dessa hinder en gång och det var rätt länge sedan, så jag var osäker på om han kunde det och tunneln suger ju bra mycket mer än A-hindret! Men Simpley fixade det jättefint!!! Däremot kände han i slalomet att jag "drog mig bakåt" och då strulande han till det i de sista portarna:(( Just slalom är ju lite svårt med Simpley eftersom jag inte kan träna det, han får helt enkelt träna på tävling. I övrigt gick loppet bra, jag passade på att träna kontaktfälten lite extra.

Hoppklassen hade precis samma start som öppen klassen, det vill säga hunden skulle in i andra tunnelingången. Jag var fast besluten att vara extra tydlig så att  Simpley inte skulle gå bakom ryggen på mig. Men Simpley hade bestämt sig, han SKULLE in i fel tunnelingång! Ytterligare en gång gick han alltså bakom min rygg:( Jag tog om allt från första hindret och försökte vara övertydlig vart han skulle, men den lilla rackarungen tänkte smita bakom ryggen igen!!! Som tur är lyckades jag stoppa honom, men han grälade på mig för att jag var så petig, tunnel som tunnel tyckte han nog... Resten av loppet går fint fram till slutet när jag slarvade lite, jag måste plocka honom när han ska hoppa ett hinder parallellt men jag glömde...



Även ifall vi fick tre disk idag är jag nöjd med det vi gjorde rätt. Jag litar mer och mer på Simpley och han går så himla fint för det mesta, läser svängarna fint och suger på hindrena (förutom sista hindret då;)).

Inga kommentarer: