torsdag 10 juni 2010

Inget SM...

Förra veckan kände en massör med 20 års erfarenhet, på Yatzis ben och tyckte att hans muskelspänningar kunde tyda på en knäskada. Detta satte naturligtvis "grillor" i huvudet på mig så jag var tvungen att söka ytterligare en veterinär. Så igår var vi på vårt tredje veterinärbesök. Det syntes en klar ökad rörlighet i hasleden, jämfört med det andra benet och hon kunde flytta knäskålen ur sin fåra. Detta är inget som man i normala fall kan göra. Så denna veterinärs diagnos löd kraftig stukning av has och knäled, i samband med detta fick Yatzi en muskelbristning... Yatzi behöver helt klart några veckor till på sig för att stabilisera upp lederna. Han har även tappat mycket muskler i det skadade benet som måste byggas upp igen.

Efter gårdagen var jag tvungen, efter många dagars grubblande, att ta det tunga beslutet att det inte blir något SM för oss i år... Det känns enormt tråkigt och jag är jätteledsen för att vi inte kan åka till Karlstad men Yatzis hälsa måste komma i första hand. Nu önskar jag av hela mitt hjärta och måste tro på att han kan vara tillbaka om några veckor!!

Det blir mycket mer brottningslek nu än tidigare, eftersom Yatzi inte kan leka jaktlek...
En vila i skuggan...
Simpley älskar kottar, både att bära dem och att smula sönder dem...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så himla botten tråkigt Susanne:( Nu hoppas vi verkligen att knä, ben m.m. ska läka o att Yatzi snart är ute på banorna igen:)!!!!
Jag har ingen skadad hund men en tråkig, sur näbbgädda som väl snart ska löpa (HOPPAS efter 12 juli men men...)för jag har för mig att detta humör alltid är inför löp (vet dock inte om det är en månad eller någon vecka...)
Ha det bra så bra du kan! Kram,
Anna-Lena

Anonym sa...

Vad tråkigt. Kommer att sakna er i Karlstad.
Jag har haft muskelbristning i baksidan av låret för länge sedan. Hos människor räknar man med att det tar ca 6 veckor innan det har läkt.
Håller tummarna för att det bara ska gå framåt nu / Susanna

Hanne sa...

Kære Susanne
Hvor jeg føler med dig..;o(((
Jeg ved hvad det vil sige at have en hund med dårligt ben, og man hele tiden tror at nu går det, men nej det gjorde det ikke. I 2006 havde Wendy og jeg kvalificeret os til både DM i agility og DM i lydighed, men vi kom ikke til nogen af delene, da Wendy var halt, det var rigtig øv...
Men vi håber på det bedste her fra DK...Knus

Anonym sa...

Hej
fy vad tråkigt att höra om yatzy..;(
tänkte höra med dig om du har stugan kvar vill gärna ha den då....;) ha de bra !! MVH Terese myran å Wezzla narym
ps ring mig på 0736493729 om den e kvar

Mikaela sa...

Tråkigt att läsa, Susanne!
Men det viktiga är ju ändå att han blir bra, fast att missa ett SM känns förstås surt... Ni har många år framför er!
Ta hand om er!

//Mikaela

Anonym sa...

Nej fy vad hemskt. Jag hoppas verkligen att Yatsi blir bra så han kan få komma ut på tävlingsbanorna igen.
Kram Carina