torsdag 24 juni 2010

Rehab

Yatzi blir sakta men säkert bättre i sitt ben. Jag har rehabtränat honom några veckor nu och det har verkligen gett resultat. Han behövde dels bygga muskler och dels sluta avlasta benet. Treadmillen har varit grunden till muskeluppbyggnaden. Sen har han även fått träna mycket statisk styrka för det skadade benet med tyngdförskjutning samt balansövningar så att han tvingas lägga lika tyngd på alla benen. Han får även numera röra sig fritt i trädgården vilket betyder en del rusher och lek och det fixar han jättefint!

Igår fick han ta slalom och balansbommen ett par gånger och gissa om han njöt!! När han ändå var ute på planen passade han på att ta vippen på egen hand x antal gånger... Det finns inget tillfälle då Yatzis ögon tindrar så mycket som när han får köra agility och det var därför sååå underbart att äntligen låta honom träna, om än bara några minuter.

Eftersom det faktiskt är sommar tänker jag passa på att träna gång i vatten utomhus istället för i treadmillen. Så igår när jag ändå var i Simrishamn åkte vi ner till havet för en liten vattenpromenad. Om Yatzi själv får välja går han helst inte närheten av vatten. Så för min del var det bara att kavla upp byxorna och gå med honom kopplad i 15 minuter i 14 gradigt vatten...

Simpley tycker inte heller att vatten är till för att badas i men han vill gärna undersöka det. När Yatzi och jag promenerade i vattnet blev Simpley helt vild och skällde som en galning på Yatzi. När han samlat mod ett tag tog han ett jätteskutt ut i vattnet för att anfalla Yatzi. Yatzi hoppar undan och Simpley far förbi Yatzi. Eftersom Yatzi gick på en kant där det blev en bra bit djupare ca 10 cm längre ut fick Simpley sig en ofrivillig simtur. Han blev rätt snopen men tog sig i land igen genom att lugnt simma in till kanten.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle tippa på att det var ca 22 grader i vattnet idag när vovvarna fick simma. Skillnad på Malmö och Simrishamn;)

/ Susanna

Anonym sa...

Halloj Susanne ;)

TUSEN TUSEN TACK FÖR ALLT!!!!

Kramar ifrån oss alla!!!

Anonym sa...

Tack för peppningen, det behövs just nu! Tack för tipset om hotellet nu har jag också bokat mig en plats där till helgen. Håller vi tummarna för att Yatsi skall hålla sig frisk och hel så ses vi till helgen.
MVH Carina

Anonym sa...

Tyvärr tål inte Gizmo Scalibor. Veterinären sa att jag inte skulle använda det på Zorro heller efter som de är så nära varandra.

/ Susanna