fredag 17 december 2010

Äntligen träning!

Under gårdagen kom det minst 2 dm nysnö så idag har hundarna fått skritta i djupsnön som fysträning. Snöträning är nästan lika bra som träning i vatten men både billigare och enklare (och mycket roligare enligt Yatzi;)). Sen fick jag också ett fyspass genom att skotta upp nästan hela trädgården;)

I onsdags åkte jag och Pia upp till Jenny för att träna. Det kändes lyxigt att vara inne i en uppvärmd hall med ett suveränt underlag! Först tränade jag för Jenny med Simpley. Filmen nedan visar lite av det vi gjorde. Slalomet går inte så fort än men jag är säker på att det kommer, farten finns ju inom honom. Simpley tänker så det knakar när han tar det och har fokus till 100 procent så då är jag nöjd. Jag tänkte ta Yatzi till hjälp en tid. När Simpley för en tid sedan fick för sig att han absolut inte skulle ta slalomet skickade jag in Yatzi i slalomet och bad honom ta det sakta. Simpley som gör allt som Yatzi gör, hängde på in i slalomet. Sen ökade jag Yatzis fart successivt och Simpley hängde på. Det var så Simpley kom över sin slalomovilja. Så nu tänkte jag ta hjälp av Yatzi igen men den här gången för att han ska lära sig ta slalomet fortare.

Simpley sänkte farten på klätterhindrena inomhus. Vet inte vad det berodde på men jag tror farten kommer där också när han är redo. Som ni kan se på filmen försöker vi ändra Simpleys teknik på A-et, vi försökte få honom att ta ett hopp över nocken och landa en bit ner. Simpley tyckte det var en otroligt dum övning och helt onödig! Bestämd som han är trotsade han det vi ville genom att sänka sin fart och demonstrativt gå ner!! Det är en bestämd lite herre minsann...


Efter att jag tränat med Simpley tränade jag på egen hand med Yatzi. Han älskade verkligen underlaget och for som en liten projektil över hindrena. Han sprang ungefär som när det är tävling och fullt med publik. Yatzi älskar att springa för publik! Ju mer folk och desto trängre, desto roligare enligt honom! Medan jag funderade ut övningar sprang han och tog hinder på egen hand och njöt av fulla drag!

Vi åkte hem med ett gäng nöjda och trötta hundar och två nöjda förare som gruvar sig för att vi inte kan träna så mycket vi vill pga snön...

4 kommentarer:

Anonym sa...

haha, så rolig han är Simpley med sina protester när han inte gillar era planer på att ändra teknik på A-hindret ;) I övrigt ser det ju jättebra ut! Med tanke på hur du skrev om slalomträningen för ett tag sedan så går han ju faktiskt slalom nu! Det är ju jättebra om du kan använda Yatzi till att träna fart i slalom med Simpley också!

Kram Sofia

Anonym sa...

Han blir duktigare och duktigare för varje gång jag ser en ny film. Jätteroligt! Ska bli kul att få se honom träna live nästa vecka.

Vi ses / Susanna

Catharina sa...

Haha vad duktig han är! Och vad "dumma" NI är, jag förstår honom precis...!

Thereze sa...

Duktiga ni är! :) Ska bli jätteroligt att se er live sen. Mkt snö - lite träning tyvärr... :(
Kram