söndag 12 december 2010

Träningstävling

Idag hade Staffanstorp HK sitt klubbmästerskap. Eftersom de hyrde Lunds BKs tid i ett ridhus fick alla från Lund också vara med och tävla. Jag är ju inte från Lunds BK men ska träna med dem i vinter och fick därför också vara med på tävlingsträna. Simpley har aldrig varit i ett ridhus, har inte tränat kombinationer eller banor på nästan 1 månad och har aldrig hoppat hinder högre än 15cm. Så det var med viss nyfikenhet jag anmälde inte bara Yatzi utan även Simpley... Yatzi fick gå i small klassen idag och han var först ut av mina båda hundar. Som alltid gör han allt jag ber om och gör ett stabilt nollat lopp.

När det var Simpleys tur hade han haft så full upp med att mingla med alla hundar och människor att han nog inte förstått det var agility vi skulle köra. När jag gick in på plan och kopplar loss honom tittade han förvånad på mig och såg ut att tänka "är det sant, menar du verkligen detta!!?? WOW!!!!" Sen drar han iväg och ska hälsa på domaren. Plötsligt får han syn på en tunnel och skiner upp och ska genast dit... Till slut får jag i alla fall in honom och lyckas köra igång. Slalom är fjärde hindret och till min stora glädje och förvåning gör han ett jättebra slalom!!! Efter det blir det lite utflippat och vi diskar oss x antal gånger... Men roligt var det sa Simpley!!!

Även i hopploppet var Yatzi först ut. Även denna bana kör vi felfritt. Yatzi är en fantastisk hund att springa med, så lätt, han läser mig som en öppen bok och det är väldigt sällan vi missförstår varandra.

Simpley var mer införstådd med vad det handlade om den här gången. Så införstådd att han minsann inte hade tid att sitta i starten... Jag har redan en hund som har urdåliga starter så jag tänker inte ha en till, så det var bara att ta tillbaka honom, tre gånger tror jag det blev innan han faktiskt satt kvar. Det här loppet gick riktigt bra. Simpley var fokuserad och sprang på som vanligt och slalomet gick ännu fortare än i första loppet. Duktiga lilla hund! Han tog t o m en oxer som vi aldrig tränat på.

Konkurrenterna var inte många eller konkurrensen särskilt hård men Yatzi blev bästa hund i både agilityloppet och hopploppet. Vinsterna var ingen prestige i sig men jag är så glad att han alltid gör sitt jobb oavsett om han inte skulle se ett agilityhinder på flera år är jag säker på att han skulle fixa vilken bana som helst bara jag gör rätt.

Simpley var jätteduktig med tanke på omständigheterna. Så många nya "parametrar" men han fixade det ändå (om än med lite förvirring i början). Resten av tiden i ridhuset tittade han längtansfullt ut på banan igen och hoppades på ett tredje lopp...

Mina båda duktiga hundar
  

1 kommentar:

Anonym sa...

kul att Simpley skötte sig så bra första gången i ridhuset och i tävlingssituation :)

kram sofia