måndag 4 april 2011

Inofficiellt i Östra Ljungby

I helgen var det återigen dags för en inofficiell tävling, årets första utomhustävling!!

Simpley sitter alltid hur säkert som helst i starten och har aldrig tjuvstartat. I agilityklassen måste han ha trott att jag sa släppkommandot för han startade innan mitt kommando. Men han kom inte med full fart utan lite försiktigt och såg väldigt frågande ut. Jag blev lite överrumplad och tankarna snurrade "ta tillbaka eller köra". Jag valde att köra, vilket jag ångrade väldigt mycket efter loppet. När Simpley märkte att jag körde på, efter andra hindret, fick han upp sitt vanliga tempo. Vi diskade oss på ett ställe där vi var i gott sällskap, det var många hundar som sprang upp på A-hindret istället för att ta slalom. Hade jag velat "safa" hade jag kunnat hålla honom men jag vill inte jobba på det sättet så jag valde att skicka Simpley och se vad han gjorde, och då tog han såklart A-et! Mest nöjd är jag med kontaktfälten. A-hindret verkar han ha förstått hur han ska göra. Helt perfekt flyger han över nocken och "rinner" ner. Vippan var detta lopps utmaning för mig! Jag bestämde mig för att bara fortsätta springa förbi vippan med risk för att Simpley skulle flyga rakt av. Men någon gång måste man testa även på tävling och nu var det dags! Jag vågade inte riktigt titta på honom när jag sprang men rätt som det var undrade jag vart han tagit vägen... Jag var nästan framme vid nästa hinder när jag vänder mig om, då står Simpley kvar på vippan och väntar snällt på sitt släppkommando!!! Trodde inte han kunde vippan så bra!!!!

Balansen går inte jättefort men om Simpley springer fortare kan han inte stanna på kontaktfältet! Jag är övertygad om att farten kommer på balansen när han känner sig redo, precis som det gjorde med slalomet.

Inför hoppklassen var jag beredd på att Simpley kunde tjuvstarta och VILLE att han skulle göra det så att jag kunde ta tillbaka honom. Och det gjorde han! Precis som i agilityklassen kom han väldigt försiktigt och såg frågande ut. Tillbaka till start igen! Det är en väldig skillnad på farten mellan när han tjuvar och inte vet om han får komma och när han är säker på att han fått startkommando!

Banan innehöll en raksträcka i mitten av banan. Jag har tränat mycket "fram" med Simpley eftersom han har en tendens att springa förbi sista hindret på raksträckor. Beslöt mig för att prova mitt fram-kommando och se om han fixade det. Precis när jag ropar "fram" viken Simpley av från linjen, springer förbi hindret och tar ett annat på sidan! Har grubblat mycket på varför han gjorde det och det enda jag kan komma på är att han inte hörde vad jag sa. Han hörde uppenbarligen att jag sa något, men inte "fram", och måste trott att han skulle vika av från linjen... Vi får sen också en vägran när jag ska göra ett framförbyte, ser på filmen att jag tar ner handen för tidigt, slarviga jag...



Nästa tävling är officiell och vi känner oss redo och taggade till tänderna!!!

Yatzi fick så klart också springa, man kan ju inte åka på agiltytävling utan att springa agility!!! Han rev två hinder i första loppet och ett i det andra. Kan inte säga riktigt varför mer än att jag nog slarvade rätt mycket. Spelar ingen roll, vi hade lika roligt i alla fall och som vanligt fixar han alla svårigheter utan minsta tvekan!!! Det enda vi är oense om är starterna:( Yatzi är alldeles hopplöst dålig på att sitta i starterna och jag tycker det blir sämre för varje säsong, undrar vart det ska sluta... På träning sitter han som gjuten av sten vad jag än gör.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Simpley går jättefint, vilka kontaktfält han har! Vi som sett honom från början vet hur mycket du har slitit för att komma så här långt, bara att hoppas att du inte har fått för många gråa hår :)
MVH Carina

Anonym sa...

Vad fint A-et har blivit för Simpely. För att inte tala om vippbrädan. Balansen var ju inte mycket sämre.
Fortfarande knepigt att han inte tar hinderna rakt fram.
Ska bli kul att se er i Skurup.

/ Susanna

Hanne sa...

Jeg synes han gør det utroligt godt, den lille Simpley..;o)) Han er stadig en meget ung hund og har mange år foran sig endnu..;o))
Tillykke, det var flot
Knus Hanne
Vi glæder os til at se jer i Skurup

Anonym sa...

Hej Susanne!

Fina lopp, nu får vi se upp i smallklassen :-)

Du, jag undrar var den där outlet butiken i Malmö låg o vad den hette. Du kanske kan maila mig på maja_nilsson79@hotmail.com

mvh Maja (med Bella o Niki)