torsdag 21 mars 2013

Träningstillfälle

I lördags startade vi på en inofficiell tävling i Staffanstorp. Inofficiella tävlingar är perfekta träningstillfällen och vi behöver träna både på starter och balansens nedfart eftersom Simpley lämnar det redan när jag tänker att jag ska”ok:a” honom på tävling.
Agilitybanan var inte helt lätt om man hade en snabb hund men om hunden hade en självständig vippa (vilket Simpley har) hade man en väldig förde. Tyvärr kom vi inte ens så långt. Simpley satte av som en kanonkula och drog in mot mig efter första korta, raka tunneln och dundrade över ett hopphinder istället för att ta vippan som stod i rak linje från tunneln!!! Sen fortsatte han i full fart och hoppade i princip från nocken på A-hindret och landade på marken!!!! Såg lite läskigt ut men Simpley var lika glad för det… Jag fick till sist i alla fall tillfälle att plocka upp honom på balansen vilket var mitt syfte med hela loppet!
Hoppbanan var betydligt enklare och roligare fram till näst sista hindret, vilket hunden skulle ta utifrån. Men en snabb hund var man ohjälpligt efter…
Eftersom Simpley har en tendens att lyssna sämre på mig på tävling skrek jag som en galning på honom efter första tunneln, så att han inte skulle dundra rakt fram och in i fel tunnelingång. Men just denna gång lyssnade han jättefint och jag höll på att få in honom i slalomet istället för i rätt tunnelingång! Tänk att det ska vara så svårt att kalla lagom mycket… Allt gick sen fint till näst sista hindret. Simpley är duktig på att ta hinder utifrån (ibland lite för duktig) så när jag ropade på honom drog han sig genast utanför hindret. Men, han tolkade det som om han skulle flicka tillbaka till mig, men när jag fortsatte framåt i 190 blev han nog lite konfunderad, vilket gjorde att han inte hoppade hindret utan sprang tillbaka till fel sida om det… Så nära att det blev rättL
Men summa summarum, jag fick träna balansens nerfart, jag fick träna starter (i alla fall i hoppklassen där det var motiverat att lämna hunden i starten) och vi fick springa två relativt lätta banor och vi hade roligt!!

Inga kommentarer: