måndag 24 mars 2014

Säsongen tävlingsdebut får vänta

Simpley och jag var anmälda till Malmö Int i lördags men efter noga övervägande och mycket funderande beslöt jag mig för att vi inte skulle starta. Ända sedan vi började träna igen för några månader sedan har vi bara kört enkla banor/kombinationer med full fart och bara fokus på att det ska vara roligt utan för mycket "tricksande". Simpley har sina "upp dagar" och sina "ner dagar". När han har sina "upp dagar" är han precis som vanligt, allmänt galen och öser på för fullt. När han har sina "ner dagar" är han svår att få igång och han går väldigt lätt ner sig i tempo och glädje. Även på sina "upp dagar" har han lätt för att gå ner sig om det är för svårt eller jag är otydlig. Hans stora akilleshäl är slalom där han nästan aldrig har sin vanliga fart längre. Så jag jobbar fortfarande på att han alltid ska känna sin vanliga glädje och längtan efter agility.

Att vi på Malmö Int helt plötsligt skulle köra en klass 3 bana, på maxade hinder som Simpley inte hoppat sedan förra sommaren, på ett underlag som skulle vara betydligt  halare än vårt halkfria underlag hemma samt en stökig miljö som är jobbigt nog för det lilla huvudet gjorde att jag valde att stanna hemma.

Inga kommentarer: