onsdag 1 oktober 2014

Då var vi igång!

I morse var kom min "Manners Minder" eller "Treat & Train" som de numera heter. Jag har förstått sedan tidigare (andra som använt maskinen har berättat) att man måste vänja hunden vid maskinen då den låter och det tar lite tid innan godisen (maten) kommer ner. Det är ett antal steg som ska göras så att hunden förstår vad maskinen betyder innan man kan börja använda den "på riktigt". Men med Milo gick den här träningen rekordsnabbt! Eftersom han är mattokig och älskar maskiner som låter (ju högre ljud desto bättre) var det här rena lyckan från första godisen han fick från maskinen. Så vi kunde sätta igång att träna våra RC på en gång!

För att han inte skulle hoppa varje gång och därmed aldrig få belöning satte jag två pinnar i kors strax efter brädan så att han inte skulle lockas att hoppa. Detta funkade jättefint! Jag kunde belöna varje försök. Efter ett par repetitioner höjde jag upp korset lite i taget tills jag kunde ta bort det och han hoppade bara 2 av 10 försök!! Helt perfekt!!! Jag misstänker att jag kommer att behöva ta fram mina pinnar framöver också för att påminna honom men det kändes som ett stort framsteg och eftersom belöningen uteblev (vilket den inte gjort tidigare när jag körde med skål) hoppas och tror jag att han kommer att inse ganska snart vad han ska göra för att få sitt godis.

Det är verkligen en jätterolig träning för oss båda och varje pass tar max 10 minuter. Så vi borde kunna få till ett antal pass varje vecka!

Inga kommentarer: