fredag 19 december 2014

Vintervila

De senaste veckorna har det blivit ganska mycket träning för hundarna, framför allt Milo. Simpley får alltid göra det Milo ska göra före honom men för Simpleys del är det inte precis någon utmaning, men han tycker det är roligt att få springa. Men nu när det är dags för jul, 3-års kalas, nyår och massa aktiviteter inplanerade finns det ingen tid för träning. Efter vårt uppehåll i oktober var min träningsmotivation på topp men nu efter några veckors intensiv träning känner jag att den börjar dala. Så jag ska i alla fall njuta av ledigheten:)

Och i januari och februari har jag bestämt att hundarna ska ha agilitypaus. Så från och med nu blir det ett längre uppehåll med träningen. Dock kommer jag att köra några korta pass Running Contacts med Milo när tillfälle ges. Ett pass tar bara några minuter så det ska vi nog kunna klämma in. Han får numera springa ner för balansen när vi tränar med Manners Mindern för han gör det så bra. Än så länge står jag bara still men om några pass kommer jag att börja röra på mig. Men när vi tränar med leksak är vi kvar på lastpallarna för då har han en tendens att hoppa lättare. Svängträningen kommer jag att lägga på is tills vidare. De få pass jag får in vill jag fokusera på att få färdigt när han springer rakt fram. Sväng efter balansen behövs knappast förrän i klass 3 så vi har åtminstone våren och sommaren på oss att träna in det.

Dock är Milos vippa fortfarande katastrof (jag har skrivit på detta i tidigare inlägg)! Jag har verkligen lagt mycket fokus på den den senaste tiden för att få en färdig vippa, men den blir helt enkelt inte bättre. Att hoppa upp från sidan och slå ner den är inga problem. Om jag sätter en pinne under "toppen" och han får springa upp hela vägen, få godis och att jag sen slår bort pinnen och han får ett "okej" kommando är inga problem så länge pinnen är där. Jag kan köra detta 100 gånger, tar jag sen bort pinnen en gång så att han får göra vippan helt självständigt är vi tillbaka på ruta 1 igen efter denna enda repetition. Då stannar han innan halvvägs på vippan, slår försiktigt över den och sen går ner för den:( Trots att det står en godisskål precis där vippan slår ner. Och Milo som i vanliga fall kan hoppa ner för ett stup för en liten godis... Jag kände under ett pass att jag ger upp, han får ha en urusel vippa. Så jag la in några hinder före och något hinder efter, satte en skål med godis precis där vippan skulle slå ner, och tänkte att han kanske skulle få upp lite intensitet och energi när vi sprang kombination så att han fick lite driv fram till skålen, men nej. Vippan blev sämre för varje repetition istället:( Som sagt, den är rent urusel och jag kan inte få han att utföra den ens okej.






Inga kommentarer: