tisdag 2 december 2014

Milos RC

Milo har verkligen förstått att han ska springa hela vägen ner på plankan. Vi har ju haft perioder där han har hoppat 99 % av gångerna men det var länge sedan nu. På ett sätt tror jag det var bra att det blev fel för då fick han tänka till och komma på vad som var rätt. Rakt fram är han 100 % nu oavsett vad jag gör eller var jag befinner mig. Jag försöker ändå "skynda långsamt" och inte höja upp brädan för mycket på en gång (det blir en lastpall åt gången) och jag ser alltid till att han får ett par pass på varje höjd fast han gör alla rätt från första passet.

Däremot tycker jag svängarna är svårare. Jag har inte riktigt bestämt mina kriterier, typ är det ok om han trampar på hörnet av brädan eller var vill jag egentligen exakt att han sätter sina fötter? Det låter kanske lätt att bestämma men när jag väl står där ute och han springer blir jag tveksam ibland och så här i början vill jag hellre fria än fälla även ifall jag inte är helt nöjd med vad han gör. Han har även en tendens att ta ett litet skutt längst ner vid svängar och det vet jag att jag inte vill ha. Men när han då gör det här lilla skuttet men vid just den repetitionen springer han jättefint och rundar hörnet längst ner måste jag ju belöna för det... Svårt, svårt. Och jag har inte bestämt hur tighta svängar jag ska lära honom, kanske räcker det med att han kan svänga 90 grader eller ska jag ha två olika kommandon för 90 graders sväng och 180 graders sväng??

Som sagt, att springa rakt fram har vi full koll på nu men med svängträningen återstår det en hel del... Nedan en kort film när Milo springer på brädan rakt fram.

Inga kommentarer: