söndag 24 januari 2010

Hoppteknik

Igår var jag hemma hos Pia och vi gjorde en övning från dvdn "Puppy Jumping" av Susan Salo. Det var första gången Simpley fick träna något med hinderstöd. På filmen visar Susan att om inte hunden kan sitta kvar när föraren går två hinder bort så ska någon hålla i halsbandet så att föraren kan gå iväg. Simpley kan inte sitta kvar när jag går så långt ifrån (jag skriver mer om vårt "sitt kvar" längre ner) så Pia skulle hålla honom i selen så att vi kunde göra övningen. Simpley är en hund med väldigt mycket integritet och han tyckte det var under all hans värdighet att någon skulle hålla fast honom!!! Detta gjorde naturligtvis att övningen inte var ett dugg rolig... Jag provade istället att själv stå i starten och kasta leksaken framåt och då gick det mycket bättre!!! På filmen finns det ett antal övningar man kan göra, men för vår del kändes det som om det räckte med en övning just nu. Yatzi fick köra samma övning samt några slalom, han var alldeles salig av lycka:))) Jag tror vi båda två saknar agilityn lika mycket, men jag hoppas att efter den här perioden kommer han tillbaka starkare och förhoppningsvis kan vi tävla hela nästa säsong utan skador.

Efter träningen gick vi en promenad med hundarna. Det var en fantastisk vinterdag med strålande sol och bara någon minusgrad. Det blev inte sämre av att Pia bakat kanelbullar på morgonen som vi kunde mumsa på efteråt:))) När jag precis kommit hem från Pia med nöjda och trötta hundar ringde Kerstin och frågade om jag skulle följa med på en promenad. Detta kunde jag naturligtvis inte motstå så det blev en vända till ute tills mörkret föll. Simpley som redan fått gå en lång promenad med mycket spring med Pia och hennes hundar fick åka i famnen större delen av vår andra promenad. Däremot fick han leka med lilla Kite medan vi tog en fika efter promenaden. Ett lejon på språng...

Angående Simpleys inlärning av "sitt kvar" så tror jag att jag kommer använda samma metod som med ligg, det vill säga att jag tar hjälp av Yatzi. "Sitt kvar" är det svåraste momentet tycker Simpley, att bara sitta helt still går liksom inte när man är en ivrig liten hund... Bara jag väntar en tiondels sekund längre än tidigare så lägger han sig ner eller backar eller studsar iväg eller om han faktiskt sitter still så skäller han. Hur kul är det att bara sitta rakt upp och ner??? Så idag ska jag testa igen med att Yatzi får sitta med och visa hur det ska gå till, jag återkommer med hur det går:)
För någon vecka sedan skrev jag att jag inte var helt nöjd med Simpleys inkallning. Det var hans första lilla unghunds revolt, man måste ju testa gränserna lite. Vi har jobbat vidare med detta och det tog inte lång tid för honom att inse att det inte är någon idé att trotsa. Numera så kanske han inte kommer rusandes om han tror att det är koppel på gång men han låter sig vackert hämtas istället vilket jag är helt nöjd med.

1 kommentar:

Linda sa...

Hej, Glittra tackar så mycket för grattiset :) Också säger vi såklart GRATTIS till fina Yatzi också i efterskott!

Kul att du hittade min blogg, så att jag hittade din! ;) Hoppas träningen med Yatzi går bra så att han är fit for fight igen till våren! Gud vad roligt att han hjälper till att "träna" Simpley, ha ha! Smart!

Kram, Linda & sheltieprinsessorna.