tisdag 12 oktober 2010

Årets sista agilityhelg

I helgen tävlade vi säsongens sista tävling i Sverige. Lördagen tillbringades i Åhus med ett fantastiskt sensommar väder. Jag bestämde mig för att njuta av att inte jaga pinnar och därmed satsa allt, bära eller brista. Agilitybanan var jättesvår men enligt mig (tyvärr inte många andra med mig) jätteroligt. Det var svårighet på svårighet och fällor överallt. Perfekt!!! Med sista startnumret i klassen visste jag att det inte var många felfria hundar även om jag inte tittat på en endaste hund före oss. Vi går in och kör ett näst intill prefekt lopp fram till 5:e sista hindret då Yatzi tog ett hinder från fel håll... Surt när jag vet tiden hade räckt långt men jag var ändå väldigt nöjd med vårt lopp fram till disken och jag hade rätta inställningen när jag gick in på plan. Hoppbanan var också rolig och hade sina svårigheter. Vi gör ett ok lopp (fick tyvärr en stor sväng men annars var det ett bra lopp) och slutar 2a.

Söndagen tillbringades i Falkenberg. I agilityklassen gör vi ett bra lopp fram till 5:e (igen!) sista hindret. En hårsmån från disk som jag lyckas rädda, men tyvärr kostar det oss tid. Felfria och slutar 6:a. Hoppbanan var en riktigt rolig bana och jag (och Yatzi som alltid) var taggad till tänderna! Vi kör ett kanonlopp förutom att Yatzi missar att ett hinder är en oxer och landar på andra bommen, rivning... I övrigt ett perfekt lopp.

Även om resultaten inte var de bästa i helgen är jag jättenöjd med hur jag körde och hur Yatzi svarade. Jag satsade, chansade och som alltid klarar Yatzi alltid mer än vad jag tror handlingsmässigt. Vi hade känslan, attityden och självsäkerheten, vad mer kan man begära?

Känns både skönt och tråkigt att säsongen är över... Skönt att få lite lediga helger, tråkigt på grund av att tävla är något av det roligaste vi vet... Jag kommer inte att starta på någon inomhustävling i vinter så nästa tävling i Sverige blir tidigaste i mars, och tills dess känns det ruggigt långt. Men extra roligt ska det bli eftersom jag förhoppningsvis har en liten Simpley att starta med till våren också...;)

5 kommentarer:

Mikaela sa...

Blir det inget Rättvik alltså?
Hade varit kul att ses :)
Härligt att se fram emot nästa säsong och att debutera en ny hund!

Anonym sa...

Det var verkligen synd med agilityloppet i Åhus. Jag tittade på när ni sprang och det var som du sa bra ändå fram till 5:e från slutet.
Denna gången håller jag med om att banan var rolig. Gillade alla banorna denna helgen även om det blev två diskningar för oss.

/ Susanna

Anonym sa...

vilken fin avslutning på säsongen!!! Jag ser fram emot vintern ganska mycket, finputsa formen med nykomlingen och förhoppningsvis starta någon gång i februari/mars... om man känner sig startklar då ;) MYCKET att göra i vinter med andra ord :P

kram sofia

Anonym sa...

Har du lagt ut filmerna någonstans? *nyfiken*

Kram Åsa

Thereze sa...

Rätt tänkt att satsa! :o)
Ska bli jätteroligt att se Simpley i vår.
Kramar