fredag 15 oktober 2010

Heta vallhundar

I dag var vi och vallade för Madde igen. Det var ett tag sen vi var i 25an och det var riktigt roligt att se hur taggade hundarna blev när de märkte vart vi kommit. Direkt när vi klev in i den stora hagen började båda leta efter fåren.

Vi jobbade på att gå in mellan fåren och stängslet och sen få upp fåren ca 90 grader för att därefter gå på en rak linje. I början gick det lite vingligt men sen tyckte jag att jag fick till det riktigt bra med båda hundarna.

Jag har nog aldrig sett Yatzitaggad på fåren. Ögonen tindrade på honom och lyckan var, enligt honom, totalt!!! Han var nästan uppe och bet fåren i hasorna så jag fick "order" om att hålla igen på hans lina och släppa efter först när han lugnat sig lite så att han lär sig att inte vara så het. Yatzi var väldigt duktig på att få fåren på en linje efter att vi fått ut dem från stängslet. För honom var det helt naturligt att ta en lov runt flocken så att fåren kom rakt ut, så häftigt att se! Simpley försökte tränga sig igenom och bita sönder staketet för att komma in till fåren, så ivrig var han på att få valla. Däremot när fåren stod stilla, och vi också, la han sig ner som en lite border collie och låg och fokuserade fåren. Häftigt att han kan gå från ren galenskap till att ligga lugnt och bevaka!
I söndags i Falkenberg tävlade jag även med Lia. Först ut var agilityklassen. Det var ett tag sen jag och Lia körde men jag kände mig ändå ganska säker på hur jag skulle handla när jag gick banan. Lia gick riktigt bra fram till slalomet där hon inte tog sig tid att göra det. Jag kallade tillbaka henne och gjorde ett nytt försök men hon hade för bråttom igen. Jag valde att strunta i det och körde vidare, disk. Försökte mig sen på ett bakombyte på vippan men det lyckades inte... Förutom slalomet och vippen är jag nöjd med loppet. Länk till det finns nedan:
I hopploppet rev Lia de två första hindrena annars gick det jättebra fram ett bakombyte. Eftersom det var ett tag sen vi tränade ihop och vi därför inte riktigt är samkörda, tryckte jag henne för mycket i bakombytet så hon svängde innan hindret. Jag valde att bara fortsätta, därmed disk. Med slalomet var det samma som i agilityklassen, hon hade för bråttom och missade portar. Den här gången la jag henne ner och lät henne sen ta om hela och då gick det klockrent!! Hopploppet filmades inte med min kamera så den länken kommer vid senare tillfälle...

4 kommentarer:

Madeleine sa...

Halloj igen ;)

Vilken eftermiddag OCH TUSEN TACK för att du höll mig sällskap när luften tog slut plötsligt i däcket ;) Patric fick hämta Fabian på dagis och det första han frågar mig när han kommer hem till oss är ; Tog bara luften slut i däcket hmmm...... jag svarade; fråga Patric ha ha ha....
Visst var pågarna laddade till klorna OCH det är härligt att se dom så laddade NU är dom "NI" verkligen träningsredo!!
Syns i morgon!!
Kramar M

Hanne sa...

Dejligt at hører den lille hund er god til hyrdning... lyder til at det er hans rette hylde...;o))

Anonym sa...

vad roligt att de är så sugna på vallning och blir så till sig ;) skulle vara kul att testa med stacy någon gång...

Nu har jag ordnat en film när Stacy tränar på hinder... rättare sagt när hon kör hoppbana! Vill minnas att du önskade en sådan film för några inlägg sedan ;)

kram sofia

Catharina sa...

Hahaha, försöka bita sig igenom stängslet, kan TRO det...!