söndag 6 februari 2011

Banträning

Idag på träningen byggde vi upp en hoppbana (öppenklass). Det var ett par månader sedan mina hundar sprang en hel bana. Yatzi fick börja med att springa och för honom innebar banan inga svårigheter (vilket jag inte hade förväntat mig heller) men det är alltid lika roligt att springa med honom!

Med Simpley är det inte lika lätt, men han har ju inte heller samma rutin. Första varvet ser väldigt virrigt ut på filmen men jag ville testa honom på vad han kunde. Jag har tränat honom att alltid ta första hindret oavsett var jag står. Hemma gör han detta jättefint men så här i bana var det inte lika lätt som ni kan se i början på filmen. Bara till att träna mer! Samma sak med tunnelutgångar. Jag skrev för några veckor sedan att han inte var bra på dessa, han svävar ut väldigt mycket när han kommer ut. Jag har tränat på det de senaste veckorna men uppenbarligen behövs mer träning där också! Första loppet på filmen är jag för långt fram när han kommer ut ur första tunneln. Men jag insåg också att jag inte kunde vara på den sidan om hindret för då sprang han utanför. Efter andra tunneln, när jag försökte göra framförbyte, kom han väldigt långt ut och springer då förbi hindret. Generellt trivs Simpley bättre med bakombyten än framförbyten. Provade lite olika handlingsalternativ på andra ställen i banan också, bl a efter hinder nr 3 och efter hinder nr 7 men där gick båda alternativen lika bra. Det var riktigt roligt att springa bana idag och Simpley har verkligen tagit stora kliv framåt i sin träning i vinter!!!

3 kommentarer:

Catharina sa...

Haha vad söt han är...och duktig!

Thereze sa...

Vad duktig han är! :) Kul att se en film på er.

Anonym sa...

Det går ju riktigt bra:)

Ja, man kan ju undra hur parkeringsfrågan ska lösas. Ska kolla hur det fungerar första helgen i mars då första mässan är.

/ Susanna