lördag 21 maj 2011

Simpley i Höör

Idag var det klass 1 tävling i Höör och Simpleys dag började med en hoppklass. Banan var väldigt öppen och jag såg direkt att vår utmaning skulle bli slutet av banan. 5 av 8 minuter av banvandringen velade jag mellan framförbyte, blindbyte eller bakombyte innan  jag till sist bestämde mig för bakombyte. Tyvärr fick vi redan lite strul efter platten där jag också tänkte göra ett bakombyte. När Simpley kommer ut ur platten tittar han bara på mig och suger inte alls framåt. Rena turen att vi inte får en vägran. Slutet sen då, hundarna skulle långt ut på 2 hinder efter en kort tunnel och Simpley kan ha svårt för sånt. Idag var han dock superduktig på detta och jag hade lätt hunnit göra ett blindbyte på honom och sedan varit på rätt sida till målrakan. Istället, eftersom jag planerat ett bakombyte, blir jag stillaståendes och bara tänker "wow vad duktig han är!". Bakombytet blir sen inte alls som jag tänkt och han tolkar det som om han ska dra åt vänster och sitter som smäck i en tunnel. Disk!!!

Agilitybanan innehöll lite mer handling och det fanns lite olika alternativ vilket jag gillar.  Vippan var som 4:e hinder och när Simpley är nästan ända ute trampar han utanför med baktassarna och blir hängandes med frambenen kvar på vippan och resten av kroppen hängandes ner. Men envis som han är hade han bestämt sig för att han SKULLE vara kvar på vippan! Så han lyckas hålla sig kravlandes tills vippan slår i marken då han kravlar sig upp och är redo att köra igen. Helt oslagbart att se, jag hoppas det syns på filmen!!! Vi fortsatte och han satte en ganska svår slalomingång jättefint. Efter en tunnel ska jag skicka honom ut på ett hinder och sen sticka åt andra hållet, det läser han lite för bra och struntar i att ta hindret:( Balansen var näst sista hindret och jag hade lovat mig själv att utmana honom på den. På träning kan jag göra vad som helst, han står som en staty på sina kontaktfält men jag har känt att han står mycket "lösare" på tävling men inte riktigt tagit mig tiden att testa honom. Men idag var det ett helt perfekt tillfälle. Precis som jag misstänkte rusade han bara av balansen när jag sprang på framåt:((( Det var bara att gå tillbaka upp. 3 gånger tjuvade han från den innan han stod kvar.



De närmsta tävlingarna framöver är det fokus balans som gäller. Han ska ta sina kontaktfält lika bra som på träning, annars kommer han att åka tillbaka upp på nerfarten. Vi börjar träningen i morgon på Lunds tävling:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen imponerande av honom att klara av att hänga sig kvar på vippen. A-et var jättesnyggt.
Synd på slutet på hopploppet.

/ Susanna

Anonym sa...

snyggt!!

Kram Sofia & Stacy