söndag 16 oktober 2011

Öppenklasser i Malmö

Igår var det inofficiell tävling i Malmö och för tränings skull hade jag anmält Simpley. Den senaste veckan har han varit helt suverän på raksträckor (!!!) på träning så jag hoppades att få testa vårt "fram" kommando även på tävling. Helt plötsligt verkar det som om han tycker att det självklaraste i världen är att suga rakt fram på alla hinder, jättebra så klart, men jag måste säga att han är lite konstig;)

Agilityklassen var en härlig bana med mycket fart. Jag såg inga större svårigheter men såg fram emot en målraka efter vippan där jag tänkte se till att vara bakom honom. Efter slalom skulle hunden ta tre hopphinder i en stjärna innan A-hindret, inga konstigheter, hur lätt som helst! Men som jag skrev tidigare, så har Simpley kommit på att man nog ska dra på allt som står i ens väg, så istället för att ta stjärnan drar han iväg på tunneln! Disk! Det gjorde ingenting egentligen, jag ser hellre att han drar för mycket än för lite. Målrakan satte han också klockrent!!

Hoppbanan var betydligt svårare, men rolig. Tidigare hade Simpley haft jättesvårt för att suga på däcket efter korta raka tunneln, men inte nu längre, hur lätt som helst! Efter platten skulle de svänga 90 grader till höger. Jag gjorde ett bakombyte vid platten men var inte säker på att Simpley uppfattade det eftersom jag var så långt bak så jag beslöt  mig för att säga ett "Sim" när han kom ut ur tunneln för att han inte skulle dra rakt fram eftersom han nu kommit på att det är så roligt att dra rakt fram. I samma sekund som jag säger det ser jag att han hade uppfattat mitt bakombyte och hade blicken på rätt hinder, men när jag kallar på honom tänker han att det måste betyda att han ska ta hindret utifrån (något vi tränade på så sent som i torsdags...). Så Simpley var jätteduktig, men matte klantig!

Överhuvudtaget körde jag inte riktigt som jag brukar igår, mina tankar var på helt annat håll, men det ska inte Simpley klandras för, han är verkligen jätteduktig!

Inga kommentarer: