onsdag 30 november 2011

Framåt bakslag

Under senhösten tyckte jag Simpley blev mycket bättre på att ta sista hindret på en målraka. I t ex Kungälv sög han jättefint på sista hindret och det gjorde han även på träning under den perioden. Jag kunde göra långa målrakor med bl a långa, raka tunnlar (vilket han tyckt varit det svåraste att springa fram efter) och han gjorde det jättefint. Sen blev jag så besviken på honom i Ystad för drygt tre veckor då han i hoppklassen drog jättefint på sista hindret efter en svår målraka men där han i agilityklassen sprang förbi sista hindret som bestod av två hopphinder efter A-hindret. Rena klass 1 slutet m a o!! Met det fixade han inte....

Igår var jag på klubben och tänkte träna på helt andra saker, när jag av ren slump tänkte att vi skulle ta en raka på tre hinder. Gissa om jag blev besviken när han inte tänkte ta sista hindret:( Det var bara att sätta upp kompostgaller och börja träna. Suck...

Helt plötsligt visade det sig att han inte ens kunde ta två hinder på raken om jag startade samtidigt som honom:((( Jag förstår mig verkligen inte på den lilla krabaten ibland. Jag tror inte han gör det för att "jäklas" (tror inte hundar tänker så), och man riktigt ser hur besviken han blir när jag inte berömmer honom, så därför kan jag helt enkelt inte förstå var problemet ligger!!!! Trodde som sagt att vi hade kommit över detta lilla (eller snarare STORA) problem, men uppenbarligen inte. Träningspasset igår fick ägnas åt raksträckor, vilket inte alls var planerat, och troligtvis måste det bli många fler sådana pass. Problemet är bara att det verkar ju inte hjälpa att vi tränar på det... Simpley är 2 år och 4 månader och vi har tränat raksträckor sedan han var valp, men jag kan uppenbarligen inte vara säker på att han kan ta två hinder som står på raken efter varandra:( Skulle gärna vilja veta vad som rör sig i det lilla söta huvudet (som i övrigt tillhör en väldigt klok och smart liten hund)...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du får kanske uppsöka en hundpratare;)

/ Susanna

Anonym sa...

Jag tänkte på samma sak som föregående kommentar;)
Usch så tråkigt att det är så här:( Kör du backchaining? Om du på en raksträck låter "det sista" bara vara vändpunkt dvs han ska tillbaka samma väg - kör han inte då heller?
Ha det bra,
Anna-Lena