måndag 5 december 2011

Knäppa idéer och rolig träning

I fredags bar det av till Jenny för träning, sista gången innan vi tar ett litet vinteruppehåll från turerna till Falkenberg. Den läxa jag fick med mig från förra gången hade jag inte riktigt hunnit bli klar med, men det är inte för att vi inte tränat utan för att Simpley verkligen tyckte det var svåra grejer. Men det gjorde inget, Jenny hittar alltid nya saker att jobba på och jag tycker det är bra att ha mycket och många konkreta saker att finlira på under vintermånaderna.


När vi är hos Jenny blir det automatiskt lite mer press på hundarna, vi gör svårare saker och Jenny ”tvingar” oss att utmana vad vi tror att hundarna klarar av. Detta leder ofta till knepiga beteenden hos Simpley… Han klarar ofta av att göra sakerna första gången, men sen slår det slint i hans lilla huvud och han gör fullständigt irrationella saker! Vi försöker få honom att göra rätt genom att sätta upp kompostgaller samtidigt som Jenny stoppar hans väg så att det egentligen inte går att springa fel. Men lilla Simpley hittar egna vägar, t ex genom att springa UT från banan, och RUNT kompostgallrena (motsatt håll från där jag står och kallar på honom)! Man kan inte annat än skratta åt det ibland och önska att man kunde förstå hans logik (som vi brukar säga: ibland är det tur för honom att han är så söt;))…

Han fick även för sig att han inte skulle springa igenom en kort, rak tunnel! I vanliga fall är tunnlar hans favorithinder och jag litar helt på honom att han tar dem oavsett var jag är. Men i fredags fick han för sig att just den tunneln skulle han inte ta. Förutom att han blåvägrade att gå in i den x antal gånger, så de gånger jag väl fick in honom i den, stannade han i den, stod där en stund och kom sen ut samma väg igen! Trots att jag stod och kallade på honom på andra sidan???!!!! Detta gjorde han inte bara en gång utan flera, flera gånger. Simpley i ett nötskal!! Men jag kan lova att vi får rätt många goda skratt när vi tränar honom och till och med Jenny har insett att vi aldrig kommer att förstå oss på honom. Däremot kan vi försöka överlista honom;)

Frånsett hans stundtals knäppa idéer gjorde han många jättefina saker och han ÄR faktiskt väldigt duktig!

Inga kommentarer: