tisdag 17 juli 2012

Karlskronarapport - bättre sent än aldrig

Nu går det långtsamt med bloggandet men det känns som om jag har fullt upp med annat.

Förra helgen var vi i Karlskrona och tävlade. Inga felfria lopp för vår del men framför allt hopploppen är jag nöjd med ändå. I agilityloppet på lördagen fick vi en klockren disk. Banan var tigth, det fanns hinder överallt, ingen bana som passar oss. Hunden skulle efter tunneln under balansen till A-hindret, men hade redan inne i tunneln linje in i nästa tunnel. Jag visste om det och hade bestämt att jag skulle hinna upp och plocka honom. Jag hann faktiskt upp men Simpley hade redan låst på tunneln innan han kom ut ur första tunneln så han höll på att meja ner mig när jag försökte skicka honom rätt.

Hoppbanan var en jätterolig bana, en riktigt öppen springbana med fällor. Andra hindret var en kort, böjd tunnel där hunden skulle in i bortre tunnelingången. Jag är så van att Simpley alltid tar tunneln när jag säger genom så jag skickade honom och stack själv vidare. Men jag tror inte Simpley hann se ingången, så han vände och kom med mig istället... En helt onödig vägran:( Annars gick loppet helt enligt planerna. Tyvärr kom inte detta lopp med på film.

Söndagens agilitybana var precis som lördagens trång och tight. Jag höll lite för hårt i Simpley i början så han rev ett hinder, sen fick vi en vägran innan slalom då jag inte sa något till Simpley när han var i tunneln så han blev osäker på vart han skulle när han kom ut och då grälar han alltid på mig. MEN dessa fel spelar mindre roll. Det som spelar roll är att den lilla rackaren sprang förbi sista hindret!!!!! Jag var ändå precis bredvid!! Jag vet att jag aldrig kan lita på honom att han ska ta det, men jag blir lika sur varje gång, det är så onödigt. Tur vi hade fel sedan tidigare!!!

Hoppbanan var en klurig bana. Många hade problem vid hinder 3, 4 (svåra linjer så många hundar sprang förbi ett av hindrena) och sen efter däcket med att få in hunden i rätt tunnelingång. Dessa passager klarade vi exemplariskt! Det var sen många hundar som satt i platten istället för i slalomet så jag höll hårt i Simpley. Lite för hårt, för han började skälla på mig och han gjorde en "fulsnurr". Vi fick ingen vägran den här gången. Tyvärr fick vi en rivning på raksträckan efter slalomet. Jag borde sagt "fram" till Simpley men jag sa inget alls tyvärr. Han har en tendens att vika in mot mig om jag är efter honom och jag ville störa honom så lite som möjligt, men istället blev han osäker på vart han skulle och rev:( Efter platten läste Simpley min flick lite för bra, vi gjorde de sista hindrena rätt men inte som jag planerat med vida svängar som följd.

Inga felfria lopp som sagt men många bra saker trots allt och några mindre bra (bl a när Simpley sprang förbi sista hindret:().

Inga kommentarer: