lördag 7 november 2009

Spårträning

I förmiddags lade jag var sitt spår till hundarna. Yatzi har inte spårat sedan i våras och Simpley har aldrig spårat förr. Däremot slänger jag ut godis till hundarna i trädgården varje morgon så han är van att använda näsan. Yatzis spår blev ca 300 meter långt med 3 räta vinklar. Jag har nog aldrig sett honom så taggad att få gå spåret!!! Han är noggrannheten själv när det gäller spår men brukar inte vara så "het" innan han får gå på spåret. Men idag var det nästan samma iver som inför ett agilitylopp. Jättekul!!! Han fixade spåret galant och tog vinklarna hur lätt som helst. Jag tyckte nästan han gick bättre i spåret nu än han någonsin gjort. Simpleys spår var ca 20 meter långt och godis i varje steg. Den första godisbiten visade jag honom och sen tänkte han börja leta som han gör i trädgården. Jag höll igen på linan tills han var på väg åt rätt håll. Då var det som om det gick upp ett ljus för honom. Han glömde till och med att ta de flesta av godisarna och när han kom till leksaken i slutet så tänkte han fortsätta förbi den och vidare i mina fotspår!!! Har jag fått en liten spårtalang??? Yatzi tyckte att Simpleys teknik att inte ta alla godisarna var utmärkt eftersom han kunde gå dit och " rensa marken" efteråt:)))

Hundarna hade en gosestund i trädgården idag... Simpley provar att ligga ovanpå Yatzi, men ligger man på tvären får bara rumpan plats... Snälla Yatzi finner sig i allt...

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad kul med spår.. jag har spårat lite med Chicko för flera år sen. Ska kanske testa lägga ut ett spår någon dag :)
Åh vad söta hundarna är!