tisdag 3 november 2009

Vallningskurs och valplek

I lördags morse satte jag mig i bilen och körde upp till de småländska skogarna för att gå en vallningskurs medYatzi. Eftersom Yatzi jagar allt som rör sig fortare än snigelfart har jag alltid velat testa vallning med honom för att se hur mycket av det som finns i honom. Första släppet i fårhagen drog han efter fåren i full fart, han tyckte nog det var häftigt att äntligen få lov att jaga!! När vi senare skulle börja med balansering så förstod han att det var något jag ville han skulle göra. Han var inte lika het som unghundarna, det är som instruktören Irené sa, att han är trots allt nästan fem år och har en hel del erfarenhet och är otroligt lyhörd på mig och eftersom jag inte riktigt visste vad jag gjorde blev han också lite avvaktande. Men mot slutet av helgen hade vi hittat ett fint samarbete och Yatzi tyckte det var jättekul att fösa fåren även då de inte sprang iväg. Vallning är absolut något jag ska fortsätta med, jag har ju turen att ha får jag kan träna på!! Det är så roligt att träna något som ingen av oss kan och som jag inte har några ambitioner att bli bra på. Jag tror all form av träning utvecklar oss och vi lär oss båda nya saker tillsammans. Simpley var tyvärr för liten för att prova men nu vet jag hur jag ska göra och till våren blir det hans tur att bege sig ut i fårhagen:)) Han var däremot med hela helgen och fick också leka med två av sina halvsystrar på pappas sida.

Idag träffades jag och Carina på klubben för en liten "valpträff" och agilityträning. Carinas familj har skaffat en sheltievalp, Max, som är drygt nio veckor. En perfekt lekkamrat till Simpley alltså. Döm av min förvåning när vi träffar Max och han är större än Simpley... Max hade dock lika bra balans och var lika snabb som Simpley så de lekte väldigt bra ihop. När valparna busat färdigt körde vi en agilitykombination med Yatzi, Elvira och Guyra men fokus på kontaktfält. Yatzi gick riktigt bra idag också!!! Härligt!!! Innan vi åkte hem fick valparna raca en vända till vilket de så klart tyckte var toppen!! Det gäller att turas om med vem som bestämmer... Här visar båda två tänderna:)))

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad roligt att du gillade vallningen! SKOJ! Att Yatzi skulle gilla det kunde jag ju ana, typ! :D Och du ska fortsätta?! Wow, vad roligt.