måndag 19 oktober 2009

Agilityträning och utflykter

Igår var jag och Thereze och tränade agility. Vi körde två kombonationer som Thereze hade använt på sin kurs tidigare på dagen. Yatzi tyckte det var helt fantastiskt roligt att få springa!!! Han såg så lycklig ut min lille sötnos!!! Dock hade jag bommen på kanske 10 cm eftersom jag fortfarande inte vill att han hoppar så mycket. Yatzi hade bra fart men jag märker att vi inte tränat på länge, vi är inte riktigt lika samkörda som i somras och helt plötsligt har han börjat gå ur slalom om jag är för långt bakom. Yatzi har alltid kunnat ta slalomet helt självständigt, oavsett var jag gör eller var jag befinner mig. Men jag antar att man måste ha sina "off-perioder" för att kunna ha sina formtoppar, och eftersom vi haft en fantastisk sommar vad gäller tävlingsresultat så måste det var ok att vi "går ner oss" lite nu under vinterhalvåret. I vilket fall så tränade vi väldigt kort igår, kvalitet före kvantitet!!

Efter Yatzis träning fick Simpley komma ut. Det var många hundar på klubben men han brydde sig inte alls om dem efter att han upptäkt vilket gott godis Thereze hade (själv hade jag kycklingfilé med grissvål slog högre:)). Efter en liten stund där vi bara satt ner med hundarna lekte jag en stund med Simpley, han var direkt med på noterna. Jag ville även träna passivitet och satte mig därför ner med honom medan Thereze lekte med Kate en bit bort. Hemma är han jätteduktig på att varva ner när jag håller fast honom, oavsett hur laddad han varit. Men igår gick det inte alls!!! Simpley skrek och var helt vild för att komma loss för att få springa till Kate... Detta är något vi måste träna mer på... Så nu blir det massor av passivitetsträning.

De andra dagarna förra veckan har vi varit på 4H-gården igen samt varit vid en skola så att Simpley fått träffa barn som han tycker så mycket om. I lördags åkte jag till en stor Ica med hundarna och gick ett varv runt kvarteret där. Där var mycket trafik, kundvagnar och mycket folk i rörelse. Simpley hade mycket att hålla redan på men hann ändå hitta allt som fanns att äta (dvs tuggummi, fimpar, snus, plast mm mm). Jag har fullt upp med att hålla reda på vad som finns på marken så att inte Simpley kommer åt det... I övrigt gick det väldigt bra, han tycket det var en väldigt spännande utflykt.

Hemma fortsätter hanteringsträningen och lekträningen. Vi tränar även på att Simpley inte ska försöka ta Yatzis mat. Yatzi skulle aldrig vakta något mot någon och han skulle heller aldrig ta något från någon och det är så jag vill ha det, en avslappnad stämning även när hundarna får mat. Så medan Yatzi äter sitter jag och Simpley på golvet bredvid Yatzi och tränar kontaktövningar tills Yatzi ätit upp, då får Simpley ett varsågod att slicka rent Yatzis skål. Det går jättebra!

Inga kommentarer: