tisdag 6 oktober 2009

Agilityuppvisning mm

Dagarna går så fort, trots att jag har semester har jag fullt upp från morgon till kväll (tror att en viss liten valp spelar stor roll i detta...:)).

I söndags hade sydöstra skånes BK agilityuppvisning i Sjöbo. Simpley var med under den första uppvisningen då han delsvis åkte i famnen och delvis fick gå lite själv. Det var en ganska stökig miljö med mycket folk och hundar men han fixade det galant. Det var många barn som ville prata med honom, vilket han bara tyckte var roligt!! Efter denna lilla stund sov han nästan 3 timmar i bilen medan vi väntade på nästa uppvisning. Det var mycket folk som kom och tittade på oss vilket var jättekul och vi hade många bra hundar som var med. Det enda som var tråkigt var vädret, det blåste storm så hindrena trillade hela tiden vilket förtog lite av uppvisningen. Maddes dotter Amanda blev väldigt förtjust i Simpley och bestämde att hon ska ha en valp efter honom...:)). Hon var till stor hjälp med att ta hand om "Simpan" och medan vi plockade undan hindren så lekte de två för fullt. På kvällen var vi alla tre lika trötta och låg och myste i soffan...

Igår blev det en fin dag och jag passade på att "göra höst" i trädgården och plockade undan utemöbler mm. Vi hade en härlig dag i trädgården med mycket bus och jag passade på att ta lite foton.
Simpley ville hjälpa till med allt jag gjorde. Här håller han på att släpa runt på ca 30 meter segellina (ganska tungt när man inte är så stor...)Bara man kämpar på tillräckligt så får man bytet dit man vill...Jag undrar om Simpley har lekt för mycket med Ozzy för han har börjat smyga som en katt!!! Jag har försökt fånga det på foto men det är svårt, nedan syns det lite i alla fall. Den här gången är Yatzi med på leken men Simpley kan smyga på Yatzi även inomhus när Yatzi ligger och sover. Det ser så roligt ut!! När Yatzi ligger nedanför soffan smyger Simpley på honom först ena varvet runt bordet sen vänder han och tar andra varvet innan han hoppar på honom med framtassarna och sen springer iväg en runda för att sen börja smyga igen. Precis som en katt... Yatzi låtsas inte se honom när han är trött men Simpley har lika roligt för det:)) På kvällen igår åkte jag och Kerstin till tippen med både hennes och mitt skräp. Jätteskönt att bli av med det. De stora hundarna var hemma hos Kerstin och Simpley fick följa med i bilen. Eftersom ingen av oss har krok på våra bilar så lånade vi Lotta och Kents bil för att kunna hyra släp. Dock hände en liten oplanerad incident... Vi var klara på tippen ca 5 minuter innan de stängde. När vi skulle sätta oss i bilen var bilen låst och nycklarna satt i.... Tydligen låser sig den här bilen automatiskt efter en viss tid vilket vi inte visste. Snopet!!! Kent som hade extra nycklar var nästan 1 timme bort. Så där stod vi!! Stackars personalen på tippen fick jobba övertid men de bjöd i alla fall på fika medan vi väntade! Kent tyckte det var ganska komiskt och skrattade gott när han kom och öppnade för oss... Väl hemma fick alla hundarna springa av sig i mörkret. Simpley tyckte naturligtvis det var roligt, men roligast var allt att få leka med katten Ozzy igen... De leker så bra de två!!

Jag tror Simpley kan bli en riktigt bra knarkhund!!!! Kolla fotot nedan! Ser ni burken på bordet, i den finns äppelkaka. När Simpley kände lukten av den började han febrilt leta efter ett sätt att komma åt den!!! Man får inte vara dum:)))


Jag vägde Simpley igår när jag var iväg på djursjukhuset och köpte hundmat. 2,0 kilo precis!!!
För övrigt tränar jag mest hantering med honom eftersom han har så bestämda åsikter. Att man är vid eller i munnen är det värsta han vet!! Tassarna och övriga kroppen är inga problem förutom att det är så tråkigt att vara stilla...
Nu har vi kommit så långt att jag kan lyfta upp hans läppar och peta lite på tänderna, vilket är ett jätteframsteg!!! Målet är att kunna titta han i munnen och svalget och borsta hans tänder utan att han protesterar vilt!! Dit ska vi nog komma om någon vecka!

1 kommentar:

Catharina sa...

Jaså plockat undan trädgårdsmöblerna?! Ska vi sitta på sparken?