lördag 10 oktober 2009

Stora framsteg!!

I morse kunde jag öppna munnen helt på Simpley och titta i munnen/svalget medan han lugnt satt still och utan att han sa någonting!!:)) Alla som sett och hört honom tidigare vet vilket stort framsteg detta är!!! Så himla häftigt!!

Vi har även gjort framsteg vad gäller lekträningen. Han har ju alltid haft en väldigt bra kamplust men för att det ska funka optimalt som belöning vid träning är det vissa beteenden som jag vill uppmuntra. Det första är att han ska hugga leksaken direkt när jag säger "ta den". Detta har han gjort från början, han greppar alltid leksaken direkt när den kommer fram. Det andra är att det är han som ska vara aktiv vid dragkamp, inte jag. Så jag låter honom dra medan jag själv är ganska passiv. När han drar som allra bäst och lägger hela sin tyngd bakåt, då vinner han leksaken! Jag vill uppmuntra ett riktigt bra grepp och drag. Släpper han däremot leksaken under leken gömmer jag saken några sekunder och sedan får han en ny chans att göra rätt.

Att släppa leksaken på kommando vill jag inte lära in än, utan det vill jag vänta med tills "icke släppet" sitter 100 procentigt även med störningar utifrån.

En annan sak vi jobbat mycket på är hans självständighet. Tidigare om man kastat en leksak till honom, eller låtit honom vinna en kamplek, har han tagit leksaken och sprungit låååångt bort med den och fortsatt att leka själv med den. Detta är inget beteende jag vill ha då träningen blir väldigt ineffektiv om han ska springa iväg med sin belöning varje gång. Detta har jag börjat jobba bort genom att ha leksak nr 2 med mig. När Simpley springer iväg tar jag fram den andra leksaken och börjar leka med den vilket han naturligtvis inte kan motstå. Han vill heller inte släppa leksaken han har. Så han springer till mig men leksak nr 1 i munnen och släpper den inte förrän han kan ta leksak nr 2 från min hand!! Perfekt!! I morse testade jag om träningen gett resultat och det hade den!!! Jag kastade en leksak till honom (utan att ha leksak nr 2 med mig)och till min stora lycka tog han leksaken och sprang tillbaka till mig och vi kunde börja kampa med den:))))) Jag upprepade detta ca 5 gånger och alla gångerna kom han tillbaka med leksaken!!!! Duktiga lilla Simpley!! Jag tror absolut inte att beteendet är 100 preocentigt men det är en bra början och vi ska fortsätta med samma träning.

Det är inte lätta att fota sin hund när han har bestämt sig för att kamerans rem för tillfället är den bästa leksaken i hela världen...

Inga kommentarer: